Hoe zorg je voor de juiste focus?

Focus in 4 simpele stappen

Als je even niet meer weet waar je moet beginnen

Sandra van Rooijen

Je kent de routine van je onderneming als je broekzak. Weet precies wat er op de agenda staat en wat er deze maand weer allemaal moet gebeuren om je bedrijf draaiende te houden! 

Maar is dit je routine of heb je bewust na gedacht over de stappen die jij deze maand zet?

“Zeker 80% minder groei omdat we maar doorgaan”

Dus!

Ben jij bezig met de stappen die je bedrijf echt nodig hebt?

Of vaar je op de automatische piloot.

Tijd voor een check!

In deze blog neem ik je mee in een methode die je leert focus aan te brengen.

Als jij weet hoe de stappen werken dan zul je ze regelmatig toepassen om op koers te blijven.

Zo kun jij blijven werken aan je bedrijf.

 

De vier stappen

Voordat je met de dump aan de slag gaat.

  • Zorg dat je niet gestoord wordt.
  • Pak pen, papier & 2 markers
  • Zet een kop koffie of thee
  • Ontspan!

Wanneer je zover bent zet je een wekkertje op 15 minuten. Schrijf nu alles op wat je in/met/voor je bedrijf wilt doen.

Stop wanneer het tijd is.

Pak je markers.

Markeer alle items die op dit moment voor je bedrijf het meeste zullen opleveren.

Pak nu je tweede marker en markeer de dingen die moeten gebeuren.

Kom je items tegen die nu niet van belang zijn? Laat ze dan voor wat ze zijn.

Je hebt nu twee categorieën.

  1. Wat levert het meeste op
  2. Wat moet echt gebeuren

Pak een nieuw vel papier. Selecteer uit beide categorieën de dingen die je zelf moet doen. En schrijf op!

Zet de overige items op een nieuwe lijst.

Je hebt nu twee lijsten.

Pak de lijst met items die je zelf gaat doen.

Staan alle taken hierop? Voeg ontbrekende stappen toe.

Zet nu achter iedere taak een tijdblok van minimaal 15 minuten.

Kom je dingen tegen die je toch wilt uitbesteden. Zet ze op je andere lijst.

Klaar?

Pak je lijst met uitbesteders.

Bedenk voor deze lijst wie je bij deze taken kan helpen.

En zet ook achter ieder item hoeveel tijd hieraan besteed mag worden.

Pak je Agenda!

Begin met de lijst met uitbesteders. Bepaal per item wanneer het af moet zijn. 

Zet de datum er achter.

Ga nu de personen bellen of mailen die je in gedachte hebt voor deze klus. Wees duidelijk in de omschrijving van de taak. Vermeld wanneer het af moet zijn en maak afspraken over de tijdsduur.

Je eigen lijst

Bepaal de volgorde van de taken op je lijst. 

En plan ze in in je agenda.

Zorg iedere ochtend dat je deze raadpleegt. 

En houd je aan de planning

Extra tip!

Het kan gebeuren dat je na stap één ontdekt dat je teveel dingen tegelijk wilt oppakken.

Neem dan een onderwerp uit je lijst die je het meeste oplevert. En waar je hart het meest naar uitgaat.

Maak van dat item eventueel een nieuwe braindump. Zo breng je de stappen voor dat onderwerp nauwkeurig in kaart.

Andersom kan dit natuurlijk ook. Als je je richt op een kleine taak.

Kun je er ook voor kiezen om alleen stap 1, 3 en 4 te doen. Zo weet je wel hoeveel tijd je kwijt bent aan de klus. En heb je een mooi overzicht van alle taken die moeten worden verricht.

 

Start je week met een Brain dump en je agenda staat vol met dingen die je helpen met de groei van je bedrijf..

Mag ik nog wat vragen?

Heb ik jou kunnen helpen met dit artikel? Deel dit dan ook met anderen.

Spread the word